عملکرد ایرلاین‌ها در شرایط برفی صدای مسافران را درآورد

موج سرما و یخبندان بسیاری از هواپیماهای کشور در فرودگاه‌ها را زمین‌گیر کرده و باعث نارضایتی مسافران از وضعیت خدمات‌رسانی ایرلاین‌ها شد‌‌. با وجود اینکه بارش‌ها به پایان رسیده اما وضعیت فرودگاه‌های مناطق برف‌گیر به حالت عادی برنگشته است‌‌. بحران در فرودگاه‌های کشور به اندازه‌ای است که به گفته مسوولان، عادی شدن روال پروازها به دو روز زمان نیاز دارد‌‌. وضعیت نامناسب خدمات‌رسانی ایرلاین‌ها باعث شد تا سازمان هواپیمایی کشوری به آنها تذکر دهد‌‌. این سازمان در اطلاعیه‌ای شرکت‌های هواپیمایی را مکلف کرد نسبت به نظارت بر قیمت و نحوه عرضه و فروش بلیت اقدام و در صورت ابطال پرواز موظفند نسبت به استرداد تمام وجه به مسافران اقدام کنند‌‌. این در حالی است که سه روز از مسایل و حاشیه‌های ایرلاین‌های متخلف می‌گذرد‌‌. دفتر نظارت سازمان هواپیمایی به دنبال یخبندان فرودگاه‌ها در روزهای اخیر در اطلاعیه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد نسبت به نظارت بر قیمت و نحوه عرضه و فروش بلیت اقدام و در صورت ابطال پرواز موظفند نسبت به استرداد تمام وجه به مسافران اقدام کنند‌.
همچنین در این اطلاعیه آمده است تحت هر عنوان افزایش نرخ بلیت، نسبت به روزهای قبل قابل قبول نبوده و با متخلفان برخورد قانونی توسط مبادی ذیربط، ازجمله سازمان محترم تعزیرات حکومتی صورت خواهد پذیرفت‌‌. قرار گرفتن فرودگاه مهرآباد در نزدیکی شهر تهران و برنامه‌ریزی این فرودگاه برای انجام پروازهای داخلی باعث شد حجم مشکلات مسافران در این فرودگاه با فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) قابل مقایسه نباشد‌‌. هر چند در روزهای ابتدایی تعداد زیادی از مسافران در ترمینال فرودگاه مهرآباد نیز سرگردان بودند و لغو پی‌درپی پروازها مشکلاتی را برای آنها به وجود آورد اما آمارهای جدید شرکت فرودگاه‌ها حاکی از آن است که از برپایی مجدد پروازها در مهرآباد تاکنون بیش از ۳۰۰ نشست و برخاست انجام شده است‌.
با این وجود از کار افتادن چند روزه فرودگاه مهرآباد باعث شد مشکلاتی جدی در برخی برنامه‌ریزی‌ها به وجود آید که از عدم امکان فرود هواپیمای معاون اول رییس‌جمهور گرفته تا لغو همایش دریایی در چابهار بخشی از آن است‌.
گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که همچنان تعدادی از پروازها در مهرآباد با تاخیرهایی چند ساعته انجام می‌شود و بعضی از مسافران مجبور شده‌اند برای انجام پروازهای داخلی‌شان نیز ساعت‌ها در فرودگاه بمانند‌.


عادی شدن پروازها در فرودگاه مهرآباد و امام تا ۲ روز دیگر
وزیر راه‌و‌شهرسازی در رابطه با این نابسامانی‌ها گفت: پروازها در فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی از سر گرفته شده است اما بازگشت این فرودگاه‌ها به شرایط عادی دو، سه روز زمان می‌برد‌‌. عباس آخوندی با اشاره به اینکه روزانه از فرودگاه مهرآباد 430 پرواز و از فرودگاه امام خمینی 220 پرواز صورت می‌گرفت افزود: پس از بارش برف و یخ‌زدگی این فرودگاه‌ها که منجر به بروز اختلالاتی در پروازهای آنها شد، نشست و برخاست هواپیماها در آنها از دوشنبه از سرگرفته شد‌.
وی افزود: از ظهر دوشنبه 80 پرواز نشست و برخاست در فرودگاه مهرآباد انجام شد و 20 پرواز هم در فرودگاه امام صورت گرفت‌‌. وزیر راه‌وشهرسازی افزود: آنچه باعث بروز اختلال در پرواز هواپیماها در فرودگاه شد مشکل نبود دید مستقیم خلبان بود‌‌. وی افزود: خلبان برای بلند شدن از باند هر فرودگاه نیاز به 500 تا 600 متر دید مستقیم دارد و برای نشستن هواپیما به 800 متر دید مستقیم نیاز است در حالی که این دید در فرودگاه مهرآباد به 300 متر رسیده و در فرودگاه امام وضعیت بدتر بود‌.
آخوندی همچنین گفت: تمام جاده‌ها و مسیرهای شریانی اصلی کشور به جز آزادراه تهران- ساوه و جاده قدیم تهران - قم بازگشایی شده است‌‌. وی افزود: با پیش‌آگاهی نیروها زیرمجموعه وزارت راه‌و‌شهرسازی آمادگی کامل برای بروز چنین وضعیتی را داشتیم و تمام امکانات‌مان را به کار گرفتیم اما به هیچ وجه مدعی نیستیم که هیچ مشکلی پیش نیامده است‌‌. آخوندی گفت: برف اخیر نشان داد تهران و شهرهای بزرگ در حمل‌ونقل متکی به جاده است درحالی که باید به سمت شهرسازی ریل پایه برویم‌.
مهرآباد همچنان مشکل دارد
با این وجود گزارش‌ها نشان می‌دهدکه فرودگاه مهرآباد هنوز در انجام پروازها با مشکل مواجه است‌‌. یکی از مسوولان ایستگاه ایرلاین‌های داخلی گفت: مسوولان فرودگاه اجازه ورود و فرود هواپیما را به فرودگاه مهرآباد نمی‌دهند‌‌. گفته می‌شود مسوولان فرودگاه مهرآباد اجازه ورود هیچ هواپیمایی را به فرودگاه نمی‌دهند به نظر می‌رسد با تاریک شدن هوا و افزایش برودت، فرودگاه مهرآباد در پذیرش هواپیما به مشکل بر خورده است‌.
سرگردانی ایرانی‌ها در ترکیه زیر فشار برف
سه روز پس از بارش برف با از دور خارج شدن مهم‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی ایران، شمار زیادی از مسافران ایرانی در استانبول نیز همچنان سرگردان و بلاتکلیف مانده‌اند، بی‌آنکه پاسخ روشنی از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی دریافت کنند‌‌. انجام نشدن برخی پروازها از فرودگاه‌های کشور سبب سرگردانی مسافران ایرانی در خارج از مرزها شده و برگشت آنها را به کشور با اختلال مواجه کرده است‌‌. این وضعیت در استانبول حادتر گزارش شده، چراکه صدای اعتراض ایرانی‌ها نسبت به بی‌مسوولیتی و بی‌مدیریتی شرکت‌های هواپیمایی کشورمان در قبال تعهداتی که به مسافران دارند به تلویزیون‌های ترکیه رسیده است‌.